ÖNE ÇIKAN HABERLER |
Pera Film, 19 Nisan – 25 Mayıs tarihleri arasında “Beden Politikaları” adlı film programında, sanatçı Barbara Hammer'ın film ve videolarından retrospektif niteliÄŸinde bir seçki sunuyor. Ä°sviçre’de bulunan European Graduate School’da ders vermeye devam eden Hammer’ın, son yıllarda New York, Modern Sanat Müzesi (MoMA); Londra, Tate Modern; Paris, Jeu de Paume gibi önemli sanat kurumlarında çeÅŸitli gösterim ve sergilerle yer verilen üretimleri bu kez Pera Müzesi’ne taşınıyor. Programda sanatçının beden, kimlik ve toplumsal cinsiyet temalı 10 eseri gösteriliyor: Kanıt Bedenler (2018), Bu Eve HoÅŸgeldiniz (2015), Maya Deren’in Lavabosu (2011), KuÅŸaklar (2010), Sevgili/Öteki(2006), Cennete Direnmek (2003), Tarih Dersleri (2000), Tatlı Kurgular (1995), Nitratlı Öpücükler (1992), Dyketactics (1974).
Bu seneki Berlin Film Festivali’nde dünya prömiyerini yapan, Barbara Hammer'ın büyüleyici filmciliÄŸini farklı konularla ele alan çok yönlü video yerleÅŸtirmesi Kanıt Bedenler (Evidentiary Bodies), programda tek kanallı gösteriliyor. Film, yalanların, düÅŸmanlığın ve gaddarlığın arttığı çağımızda merhamete, anlayışa ve cömertliÄŸe ulaÅŸabilmek için tek çarenin empati olduÄŸuna vurgu yapıyor. Bu Eve HoÅŸgeldiniz (Welcome to This House),Pulitzer ödüllü Amerikalı ÅŸair Elizabeth Bishop’ın dünyasını anlatıyor. Belgesel yapım, Bishop’ın evleri ve aÅŸklarını, sanat yapmanın neden olduÄŸu kaygıları iÅŸliyor. Maya Deren'in Lavabosu (Maya Deren’s Sink), sanatçı Maya Deren’in 1940’larda çekim yaptığı yerleri tekrar canlandırıyor ve eski zamanlara doÄŸru çıktığı yolculukta, büyük ustaya esin kaynağı olmuÅŸ mekanları yeniden keÅŸfediyor. Usta çırak iliÅŸkisini konu alan KuÅŸaklar (Generations), deneysel sinemacılığın yeni nesillere aktarılmasını konu ediniyor. Barbara Hammer bu filmde kamerayı, kuir genç bir sinemacı olan Gina Carducci’ye teslim ediyor.
1920’lerin sürrealist sanatçılarından Claude Cahun ve Marcel Moore üzerine çekilen Sevgili/Öteki (Lover/Other), ikinci Dünya Savaşı sırasında Jersey Adasındaki Nazi iÅŸgaline kahramanca direnen ikilinin burada yakalanarak idama mahkûm edilmesini belgeselleÅŸtiriyor. Cennete Direnmek, Henri Matisse ve Pierre Bonnard’ın Ä°kinci Dünya Savaşı sırasında Fransa’nın güneyinde gerçekleÅŸtirdiÄŸi sanatsal çalışmalara odaklanırken, Matisse ailesinin ve Fransız DireniÅŸi’ne tanıklık eden diÄŸer kiÅŸilerin deneyimlerini de aktarıyor. Tarih Dersleri (History Lessons), lezbiyen tarihini bir dizi olaÄŸanüstü arÅŸiv görüntüsü çerçevesinde yeniden keÅŸfediyor ve yorumluyor. Barbara Hammer'ın kendisini mercek altına aldığı yapım Tatlı Kurgular (Tender Fictions), fakülte grevleri, mitingler ve yürüyüÅŸlerden oluÅŸan arÅŸiv görüntüleri ile, genç kuÅŸaklara kendilerinden önceki zamanları gözlerinde canlandırmaya teÅŸvik ediyor. Barbara Hammer’ın ilk uzun metrajlı çalışması Nitratlı Öpücükler (Nitrate Kisses) belgeseli, lezbiyen ve gay kültürün kayıp izlerini silinmeye yüz tutmuÅŸ eski görüntülerde keÅŸfediyor. Hammer'ın pek çok esere ilham kaynağı olan 1974 tarihli Dyketactics, dört dakika süren ve lezbiyen kimliÄŸi, arzular ve estetik üzerinde duran kısa metrajlı bir film.
1939 doÄŸumlu Hammer film ve video tutkusunu ÅŸöyle açıklıyor: “Ben film ve videoyu görünmeyeni görünen kılan bir mecra olduÄŸu için seçtim. Herkes tarihin dışında kalabilir. Ben dışlanmış, hikayeleri anlatılmamış insanları görünür kılmanın ve onları ön plana çıkarmanın bir zorunluluk olduÄŸunu hissediyorum. Bu insanların içyüzünü ve düÅŸünce dünyasını yansıtan çok katmanlı film-video çalışmaları izleyicilerimin ilgisini uyandırıyor. Ä°zleyicilerin salondan ayrılırken yepyeni bakış açılarıyla, küresel bir dünyada etkin ve siyasi bir duruÅŸa sahip olacak cesareti edinmiÅŸ olmalarını isterim.”
Pera Film’in Barbara Hammer: Beden Politikaları programı 19 Nisan – 25 Mayıs tarihleri arasında ücretsiz izlenebilir.